طراحی مد یک نوع هنر است که بر اساس خلاقیت و نوآوری پایه ریزی شده است و از محبوبیت زیادی در سراسر دنیا به خصوص در رُم و فرانسه برخوردار است. در ایران هم این حرفه طرفداران زیادی دارد و پیشرفت‌های بسیار خوبی هم این صنعت داشته است و خیلی‌ها آرزو دارند که یک طراح مد معروف شوند. اما یک شبه نمی‌توان طراح مد موفقی شد، بلکه به سال‌ها وقت و انرژی برای یادگیری و کسب تجربه نیاز دارد. یک طراح مد باید به جزئیات دقت کند و از بازی با رنگ‌ها، پارچه‌ها و بافت آنها هرگز خسته نشود. برای آنکه بتوانید در طراحی مد موفق شوید باید درک درستی از صنعت مد و فشن داشته باشید، بازار را به درستی تجزیه و تحلیل کنید و گروه هدف را به دقت انتخاب کنید.

طراحی مد چیست؟

طراحی مد، هنر استفاده کردن از زیبایی شناسی و ادغام رنگ‌ها برای طراحی و دوخت لباس و اکسسوری‌های مربوط به آن است. در واقع طراحی مد همان ایده‌هاییست که هر لحظه شما را وادار می‌کند که به فرم استایل و ظاهر لباس‌ها فکر کنید. این هنر از نظر زیبایی شناسی تحت تاثیر شرایط اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و جغرافیایی قرار می‌گیرد.

چگونه طراح مد شویم؟

دو روش کلی برای انجام این کار وجود دارد که می‌توانید نسبت به شرایط و موقعیت خود یکی از آنها را انتخاب کنید. روش اول این است که به طور رسمی آموزش ببینید یعنی یک دوره طراحی مد ثبت نام کنید و گواهینامه و یا به اصطلاح مدرک این حرفه را بگیرید. روش دوم این است که مستقیماً وارد این حرفه شوید یعنی با توجه به شور و اشتیاق بالا و استعداد عالی که در وجود شما نهادینه شده در کنار یک فرد کاربلد مستقیماً شروع به فعالیت کنید و تجربه کسب کنید. نمی‌توان گفت کدام راه درسته و کدام راه غلطه چون هیچ فرمول ثابتی برای موفقیت در این حرفه وجود ندارد هر دو روش زمانی نتیجه می‌دهند که برای آرزوها و اهداف خود بجنگید. به طور کل آموزش رسمی طراحی مد از یک رویکرد ساختار یافته برخوردار است و رویکرد مستقیم کاملاً به تلاش، وقت و انرژی شما وابسته است. در ادامه به مهارت‌های مورد نیاز در این حرفه اشاره خواهیم کرد.

  1. مهارت خیاطی

خیاطی، اساس و مبنای تهیه و دوخت لباس است. بنابراین به عنوان یک طراح مد باید مهارت‌های خیاطی خود را تقویت کنید. اگر تکنیک‌های خیاطی را بلد باشید راحت‌تر طرح می‌کشید. در خیاطی با ماهیت پارچه‌های مختلف سروکار دارید و کار کردن با آنها را تجربه می‌کنید. طراحی خوب به عوامل مختلفی بستگی دارد. اگر کار برخی از طراحان مشهور را به دقت مشاهده کرده باشید، حتماً متوجه شدید که هر یک سبک و تکنیک خاص خود را دارند که تمام طراحی‌ها را بر اساس آنها انجام می‌دهند. به عنوان یک مبتدی، زمان زیادی را برای یادگیری این مهارت صرف کنید و سعی کنید در این زمینه حرفه‌ای شوید چون به تحقق آرزوی شما کمک شایانی می‌کند.

  • مهارت طراحی

طراحی، مهمترین گام در تهیه پوشاک است چون این مرحله اسکلت ساخت لباس را فراهم می‌کند. برای شروع کار باید یک طرح اولیه ترسیم کنید. توجه داشته باشید که ترسیم کردن با تجسم کردن بسیار متفاوت است. کشیدن تنها راهی است که می‌توانید بداهه پردازی کنید، بنابراین این مهارت را تقویت کنید.

در گام بعدی جنس، طرح و رنگ پارچه‌ای که می‌خواهید برای طرح خود استفاده کنید را انتخاب کنید. در این مرحله باید خیلی خلاق و آینده نگر باشید و بهترین الگوها و چاپ‌ها را انتخاب کنید. جزئیات را به دقت بررسی کنید و به خوبی به روی آن‌ها تمرکز کنید.

  • مهارت تصمیم‌گیری در مورد نحوه فعالیت

از ابتدای کار، راه خود را مشخص کنید و برای رسیدن به آن تمرکز و تلاش کنید. مشخص کنید که در چه زمینه‌ای و به چه صورتی می‌خواهید فعالیت کنید. مثلاً مشخص کنید که آیا می‌خواهید طراحی لباس مجلسی به صورت اوت کوتور انجام دهید؟ یا لباس مجلسی برای یک مزون طراحی کنید؟ برخی از مبتدیان در ابتدای فعالیت خود فقط به طراحی و دوخت لباس‌های کوتور فکر می‌کنند چون بر این باورند که پول خیلی خوبی از آن به دست می‌آورند در صورتی که امروزه ظرفیت بازارها چند برابر شده و تولید انبوه نیز سود بسیاری دارد.

نحوه فعالیت برای طراحان مد به سه صورت زیر است :

  • اوت کوتور: در این روش لباس برای یک مشتری به طور خاص طراحی و آماده می‌شود. در دوخت لباس‌های کوتور بیشتر به جزئیات مانند انتخاب پارچه، رنگ و تکنیک مورد استفاده برای دوخت تمرکز می‌شود و هیچ محدودیتی در هزینه وجود ندارد. رویای هر طراح مد طراحی و دوخت لباس برای سلبریتی‌ها برای حضور در فرش قرمز است.
  • تولید انبوه: این روش دقیقاً برعکس مدل اوت کوتور است. این لباس ها به صورت عمده و برای همه سایزها طراحی می‌شود. به علاوه لباسهایی که تولید انبوه می‌شوند از نظر قیمت بسیار مناسب هستند. برندهای بزرگ با تیم طراحی خود، نوع یا الگوی خاصی را برای هر فصل انتخاب می‌کنند و انبوهی از لباس‌ها را تولید می‌کنند.
  • مزون: روش بعدی بین دو روش اوت کوتور و تولید انبوه است. در این روش لباس‌های خاص و منحصر به فرد و با کیفیتی طراحی و تولید می‌شود و در مزون‌ها به فروش می‌رسند.
  • مهارت تجزیه و تحلیل نیاز مشتری و شناسایی شکاف‌ها در صنعت پوشاک

اگر می‌خواهید در این حرفه رشد کنید و به درجات عالی دست پیدا کنید باید نیاز مشتری‌های خود را درک کنید، تحلیل کنید و شکاف‌های موجود در این صنعت را شناسایی کنید و ببینید که آیا روزنه‌ای برای ورود شما به آن وجود دارد. اگر شکافی وجود داشت باید فرصت‌های استفاده از آن را مشخص کنید و تعیین کنید که از کجا شروع کنید. این کار بسیار سخت است و به تفکر، تمرکز و تحقیق بسیاری نیاز دارد.

حالا که فهمیدید چگونه طراح مد شوید، منتظر چه هستید؟ وقت آن است که جلو بروید و رویاهای خود را دنبال کنید. مطمئن باشید تا زمانی که شور و شوق در شما وجود داشته باشد هرگز از عبور مسیرهای سخت خسته نمی‌‌شوید. امیدواریم که این مقاله شما را برای رسیدن به اهدافتان کمک کرده باشد و اولین گام را به زودی بردارید.

منابع

https://www.stylecraze.com/articles/how-to-become-a-fashion-designer

درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
1.33 (3 رای)

پاسخی را بگذارید